Vliegerexpositie in de Herenwegkerk

Tijdens de meivakantie zijn in de Herenwegkerk te Hollum handgemaakte Japanse vliegers te bewonderen. Deze zijn gemaakt door eilander Ruud Kugel. De vliegers dragen betekenisvolle afbeeldingen die je verrassen. En die ons hoog naar de hemel laten kijken.

De expositie vindt plaats rondom Hemelvaartsdag. Deze feestdag vertelt van oudsher het verhaal over een vriendengroep die afscheid moest nemen van één van hen. Het verhaal van Jezus, die in een wolk van de aarde opsteeg om de hemel te bereiken. Wereldwijd worden bij afscheid vliegers ingezet. In Azië zegt men: vliegers brengen je dichter bij God. Bekend zijn de grote vliegerwedstrijden in India die inspelen op plezier en spiritualiteit. Ook zijn er rituelen waarbij mensen hun zorgen in een vlieger verpakken om deze rond oudjaar te laten opgaan: eenmaal in de hoge lucht wordt het touwtje van de vlieger doorgeknipt en wapperen de zorgen weg. Ook rondom verlies en overlijden bestaan dergelijke rituelen, waarbij een witte vlieger wordt opgelaten en losgeknipt.

Al ruim 40 jaar maakt Ruud Kugel Japanse vliegers. Hiermee is hij een kunstenaar van internationale betekenis geworden. De Federatie Doopsgezind-Gereformeerd is dan ook blij met deze inspirerende samenwerking in de meivakantie. In de hoge, lichte ruimte van de kerkzaal komen de vliegers prachtig tot hun recht – zelfs zonder wind. En je kunt er de kunstenaar iedere dag ontmoeten: dagelijks geeft hij om 14 uur een rondleiding door de expositie. Een aanrader voor oud(er) en jong!

Expositie Japanse vliegers
1 – 10 mei 2024
Openingstijden: als de vlieger buiten hangt
Dagelijks rondleiding door de kunstenaar, om 14:00 uur